Biznesplan - wskazówki, składowe, analizy

BiznesplanŁatwe rzeczy mogą być takie tylko z pozoru. Dodatkowo proste rzeczy potrafią sprawić wiele trudności. Chociaż gotowych szablonów i wzorów do wypełnienia nie brakuje, to jednak stworzenie własnego biznesplanu bez ich pomocy bywa trudne. Jeżeli borykasz się z tym problemem, zacznij już dzisiaj swoją przygodę z umiejętnością pisania biznesplanów.

Składowe dobrego biznesplanu

Dobry biznesplan powinien w swoim zakresie uwzględniać wszystko, co jest potrzebne do realizacji firmy. To znaczy: opis firmy, ludzi, prezentacje oferty, jaki jest rynek i grupa docelowa klientów, jak ten biznes powinien być zorganizowany, analiza szans i zagrożeń SWOT oraz finanse i realizacja działań prowadzonych w przyszłym biznesie. Każdy z wymienionych punktów powinien zostać rozwinięty i coraz bardziej uszczegółowiony.

Wstępne ogólne informacje zdecydowanie pomogą w dalszej realizacji biznesplanu - https://www.flstrefa.pl/biznesplan-wzor-przyklad.html.

Opis firmy

Wymaga konkretnego sformułowania od 2 do 3 zdań na temat tego co firma oferuje, czyli czym się zajmuje. Wszystko powinno przykuć uwagę osoby czytającej, dobrze jest dodać slogan, który mówi o ofercie specjalnej, jednak bez jej szczegółowego zdradzania. Opis firmy ma przykuć uwagę i sprawić, że osoba czytająca tekst będzie chciała przeczytać dalsze szczegóły biznesplanu.

Opis ludzi

Punkt ten odnosi się do ustalenia składu firmy. Jakie osobowości zatrudniasz. Kto tworzy trzon działania firmy. Jeżeli firma jest jednoosobowa, to opisz w nim jakie masz obowiązki. Zdecydowanie należy w tym punkcie podać swoje wykształcenie i doświadczenie zawodowe zgodne z działalnością korporacji. Wówczas biznes zyskuje na realności. Jeżeli korzystasz z podwykonawców również podaj ich zakres działań w tym punkcie. Jeżeli planujesz dopiero zatrudnić pracowników, uwzględnij ich profil, w tym właśnie momencie. Pamiętaj, że ten punkt również ma być interesujący i zachęcać do czytania go dalej. Nie rozpisuj się, postaw na konkrety.

Prezentacja oferty

Punkt ten trzeba rozwinąć w oparciu o tezy postawione w punkcie pierwszym. Wypunktuj od 3 do 6 czy 7 punktów związanych z tym jakie masz cele i jak chcesz je realizować. Krótko, zwięźle i konkretnie.

Rynek i klienci

Biznesplan powinien określać do jakiej grupy docelowej, jakiej grupy wiekowej nasza oferta ma trafić, jacy klienci nas interesują i jakich klientów zainteresuje nasza firma. Trzeba uwzględnić takie rzeczy jak: indywidualni klienci, mniejsze firmy, duże przedsiębiorstwa. Trzeba dodać też dlaczego nasza oferta ma ich zainteresować - ten punkt jest wielce istotny. Ludzie kupują rzeczy ze względu na idee, na powód, dlaczego im to jest potrzebne, dlaczego to im umili życie i tak dalej. Dodaj również czemu akurat twoja firma jest najlepszym wyborem.

Organizacja biznesu

Ten punkt to określenie tego, krok po kroku, na czym działalność firmy polega: sprzedaż, usługi, obsługa klienta, konferencje, pisanie artykułów i tym podobne. Określ charakter firmy. Musisz opisać również miejsce, w którym firma ma siedzibę, lokal jaki zajmuje i miejsce dojazdu do niego. Dopisz tylko te mocne strony swojego biznesu. Dodaj jak chcesz zareklamować swój biznes: ulotki, gazeta, tv, radio, Internet - jeśli to co, może blog, Facebook, Twitter, Instagram, youtube? Dobrze jest dodać listę dostawców, zwłaszcza jeśli korzystasz z tych niezawodnych o dobrej reputacji.

Analiza SWOT

  • Opisz mocne strony firmy: kwalifikacje, motywacje, kreatywność, asortyment, doświadczenie, niskie ceny, wysportowani dostawcy i tym podobne.
  • Opisz słabe strony - konkurencja w cenach na rynku i tym podobne.
  • Szanse i okazje - możliwość powiększenia firmy, kursy i tym podobne.

Zagrożenia - ryzyko, koszty, konkurencja i tak dalej.

Finanse

Finanse w tym punkcie to szczegółowe określenie kosztów takich rzeczy jak: zakup towarów, sprzętów, zus, wynajem lokalu, usługi księgowe, paliwo, wypłata pensji i tak dalej.
Kiedy uporasz się z kosztami, trzeba napisać jakie szacujesz dochody: ceny, prawdopodobny obrót pieniędzy w firmie.

Realizacja działań

Ten punkt to konkretny opis działania twojej firmy. Napisz minimum 5 punktów po 2 do 3 zdań na temat tego jak zamierzasz realizować cele firmy. Dla przykładu może być poszukiwanie pracowników, dostawców, szkolenia, nowe oferty, innowacyjne technologie, kreatywne pomysły i tym podobne rzeczy.

Biznesplan powinien być pisany na samym początku. Pozwoli ci on określić, czy rzeczywiście taka firma jest realnie możliwa do utrzymania na rynku.

Źródła: